Rozpoczynając swoją przygodę z odchudzaniem zazwyczaj szukamy optymalnego wyboru diety, która pasowałaby do naszego stylu życia i dawała pożądane rezultaty.

Wyróżnia się przynajmniej parę rodzajów diet, w tym dietę naturalną, czyli taką, w której odżywiamy się dokładnie tym, co jemy na co dzień i co zwyczajowo jada się w naszym społeczeństwie.

Wybierając dietę wybrać można jej wersję alternatywną, czyli nadal spożywać takie same posiłki, jak na co dzień, ale z wykluczeniem z nich pewnego dania, niektórych pokarmów czy składników pokarmowych. Taką dietą jest np. dieta wegetariańska, gdzie w absolutnie zamierzony sposób rezygnujemy z jedzenia mięsa, czy dieta wegańska, gdzie rezygnuje się z jedzenia produktów pochodzenia zwierzęcego. Różne rodzaje diet dają inne rezultaty.

Diety lecznicze i doświadczalne

Innym rodzajem diet są te lecznicze, w których przygotowujemy posiłki w taki sposób, aby wyeliminować jakiś składnik lub zwiększyć podaż jakichś składników pokarmowych. Również sposób przyrządzania posiłków może zostać zmodyfikowany w taki sposób, aby jak najlepiej służyć naszemu zdrowiu. Najczęściej z diet eliminuje się pokarmy smażone, a wprowadza te gotowane na parze.

Dieta doświadczalna zaś związana jest z różnego rodzaju badaniami żywieniowymi, gdzie „testuje” się różne modyfikacje diety lub pożywienie na ludziach lub zwierzętach.

Rodzaje diet

  • diety redukujące (odchudzające)
  • diety doświadczalne
  • diety lecznicze
  • diety alternatywne
  • diety naturalne

Diety redukujące

Dietami redukującymi nazywa się powszechnie diety odchudzające. Mają one na celu oczywiście odchudzenie organizmu i zmniejszenie ilości „zalegającej” tkanki tłuszczowej. Mogą być stosowane również w celach zdrowotnych np. w przypadku zagrażającej życiu otyłości lub dla poprawy własnego samopoczucia i wyglądu.

wybrać dietę

Stosując dietę odchudzającą można skorzystać z rad specjalistów dietetyków, którzy pomogą w wyborze tej prawidłowej oraz z przejściem pomiędzy różnymi jej etapami. Szczególnie ważne jest to wśród osób znacznie otyłych oraz takich, które borykają się z różnymi problemami zdrowotnymi. Bezpieczne stosowanie diety wybranej „przypadkowo” lub bez zasięgnięcia o niej żadnej opinii, może skutkować znacznymi problemami u osób, które np. nie powinny spożywać dużej ilości białka, lub takich, które powinny uważać na spożywany cukier (np. cukrzyków, którzy czując nagłe osłabienie i spadek cukru powinni mieć tę możliwość, aby zjeść „coś słodkiego”). Rodzaje diet, które chcemy zastosować w naszym życiu, muszą zostać więc wybrane z pomysłem oraz po konsultacji z dietetykiem lub lekarzem. Ewentualnie sami powinniśmy bardzo uważnie przestudiować informacje o wybranej diecie.