Zaskakująca w swoich założeniach i prostocie „poranna dieta bananowa” jest kolejnym fenomenem dietetycznym, któremu warto się przyjrzeć.

Odkąd śpiewaczka operowa Kumiko Mori przyznała publicznie, że zrzuciła 7 kg na  „Porannej Diecie Bananowej”  rozpoczęła się Złota Era bananów w Japonii.

Określana mianem najszybciej działającej i najłatwiejszej diety odchudzającej,  Dieta Bananowa  podbiła Japonię szturmem.

Dieta została opracowana przez Hitoshi Watanabe, absolwenta medycyny w Tokio i jego żonę, farmaceutkę Sumiko.

Dieta zyskała rozgłos nie tylko dzięki marketingowi szeptanemu, ale także dzięki Internetowi, programom telewizyjnym, magazynom dla kobiet a nawet książce napisanej przez Watanabetów.

A wszystko to udowodniło, że odchudzanie jest międzynarodową obsesją, która nie dotyczy wyłącznie Amerykanów, Anglików, czy Polaków, ale także za uważanych dotąd za szczupłych Japończyków.

Jednak czy problem nadwagi i otyłości można rozwiązać wyłącznie dzięki jedzeniu bananów?

Dieta Bananowa: co można jeść

Dieta Bananowa to wyjątkowo prosty plan. Na śniadanie należy jeść wyłącznie banany i popijać je wodą o temperaturze pokojowej.

Następnie możesz jeść (prawie) wszystko, na co masz ochotę na lunch, obiad, kolację i przekąski, jednak nie wolno Ci jeść po godzinie 20:00.

Co nie może się znaleźć w Twoim jadłospisie:

  • lody
  • nabiał
  • alkohol,
  • deser po obiedzie

jedynym napojem jaki wolno Ci pić do posiłków to letnia woda (w temperaturze pokojowej).

Jedna słodka przekąska jest dozwolona koło południa.

Jedną z głównych przyczyn, dla których dieta zyskała popularność, jest brak zaleceń dotyczących gimnastyki.

Osoby odchudzające się otrzymują zalecenie, by jeść kiedy tylko mają ochotę, a jeśli już jędzą, mają to robić w najmniej stresujących warunkach.

jak to działa

Różne wersje Diety Bananowej wiążą się z różnymi wyjaśnieniami i mitami, na temat tego, w jaki to cudowny sposób banany powodują utratę zbędnych kilogramów.

Jedna z teorii sugeruje, iż pewne enzymy, zawarte w bananach przyśpieszają trawienie i wydalanie, powodując nagły spadek masy ciała. Jednakże ludzkie ciało zawiera już wszelkie enzymy niezbędne w procesie trawienia.

To prawda, iż produkty bogate w błonnik (a banany trochę go mają) mogą przejść przez układ pokarmowy nieco szybciej i nie są w pełni wchłaniane, dzięki czemu oszczędzamy kilka kalorii.

Jednak metody na oszczędzanie kalorii nie mają aż tak spektakularnego działania, by pokonać plagę otyłości.

Inna teoria opiera się na typie skrobi, która powoduje uczucie pełności i przyspiesza spalanie tłuszczu. Skrobię tą znajdujemy w różnych produktach, takich jak ziemniaki, zboża i rośliny strączkowe- jednak tylko wtedy, gdy są jedzone na zimno. Wówczas trawienie następuje w jelicie cienkim.

Badania wykazują, że nietrafiony błonnik może blokować wchłanianie niektórych węglowodanów, ale nawet jeśli tak się dzieje, banany zawierają go zbyt mało, by skutecznie działać. Sztuka ma 2-4 gramy błonnika, a źródła spożywcze uważane za „zdrowe”, zawierają od 3.5do 4.9 gram błonnika w porcji.

Banany wraz z innymi owocami, często były podstawą większości zdrowych diet odchudzających, lecz choć mają mnóstwo substancji odżywczych, nie charakteryzują się żadnymi właściwościami odchudzającymi.

Poranna Dieta Bananowa: ocena

Jedzenie wszystkiego, na co masz ochotę na lunch, obiad i kolację to nie jest dobry pomysł na odchudzanie.

By schudnąć, musisz uprawiać sport i kontrolować ilość spożywanych kalorii. A by pozostać zdrową, musisz wybierać zdrowe pokarmy.

Niejedzenie po godzinie 20: 00 to dobra rada dla tych, którzy bezmyślnie podjadają po kolacji. Jednak nie łudźmy się: nie ma nic cudownego w niejedzeniu po konkretnej godzinie. Liczy się ilość kalorii w całkowitym bilansie, zarówno spożytych, jak i spalonych, bez względu na porę dnia.

I choć jedzenie śniadań pomaga przyspieszyć tempo przemiany materii, banan nie ma żadnego magicznego działania. Banan z wodą jest jednak dobrą, niskokaloryczną opcją, ponieważ owoce te zawierają od 72 do 135 kalorii i 10-20 gram cukru, w zależności od wielkości.

Ale choć banany mają nieco błonnika, czyste węglowodany na śniadanie to prosty sposób by w krótkim czasie odczuć głód. Zamiast tego zatem dobrze zmiksować kilka kostek lodu, niskokaloryczny jogurt i jednego banana – co pozwoli nie tylko na pyszne śniadanie, ale także na dłużej zapewni sytość (150 kalorii i 12 gram białka).

Wnioski

By czuć sytość jedząc mniej kalorii, koncentruj się na zdrowych pokarmach, bogatych w wodę i błonnik, takich jak fasole, zupy, warzywa, pełne ziarna i owoce.

Pamiętaj o chudych źródłach białka, jak niskotłuszczowe jogurty, chude mięso, jajka, orzechy- dzięki temu poskromisz apetyt.

Eksperci zgadzają się, że nie istnieje produkt zdolny, by spalać tłuszcz, regularnie negują także mit ujemnych kalorii. Gdyby istniał cudowny produkt odchudzający, epidemia otyłości nie dotykałaby kolejnych osób i grup ludzi.

Choć to irytujące, by stracić na wadze, musisz wprowadzić do diety zdrowe nawyki, a także zwiększyć ilość aktywności fizycznej.

Droga na skróty nie istnieje, a jeżeli nawet na taką wygląda, skutki podążania nią mogą być opłakane.